Di kalangan umat Islam ada yang terkeliru dengan falsafah pembahagian agama kepada ajaran isi dan kulit. Berpegang dengan pembahagian ini, mereka kemudiannya mula menentukan manakah yang dikatakan isi dan manakah yang dikatakan kulit mengikut kecenderungan nafsu mereka sendiri. Falsafah seumpama ini sangat popular di kalangan penganut tasawuf sesat yang mendefinisikan ‘ajaran isi’ sebagai ilmu hakikat yang hanya boleh dicapai oleh individu tertentu dari kalangan mereka, sedangkan ‘ajaran kulit’ pula mereka tafsirkannya sebagai ilmu syariat yang dipelajari oleh kebanyakan orang. Disebabkan falsafah ini, mereka memperlekehkan syariat Islam dan melihat para ulama syariat sebagai ‘ulama kulit’, manakala merekalah ‘ulama isi’ yang sebenar.
Kecelakaan falsafah ini tidak terhenti setakat memperlekehkan ajaran agama sahaja, malah ia akhirnya mengheret mereka sampai ke tahap melucutkan segala hukum taklif dengan dakwaan kononnya orang yang sibuk mempelajari ilmu hakikat atau yang telah mencapai maqam tertentu dalam hiraki ilmu tersebut, tidak lagi terikat dengan sebarang hukum hakam. Dengan perkataan lain, mereka tidak perlu lagi menunaikan ibadat wajib seperti solat, puasa dan zakat, sebagaimana mereka juga boleh melakukan perkara haram seperti zina, minum arak dan judi.
Kesan daripada falsafah dualisme (isi dan kulit) ini telah terbawa-bawa ke dalam pemikiran umat Islam hingga menyebabkan mereka memperkecilkan sebahagian daripada hukum hakam agama serta mengabaikan banyak Sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, tetapi pada masa yang sama mereka hidupkan pula banyak amalan bid’ah. Sikap memperlekehkan ajaran agama terutama perkara furu’ (cabang) menyebabkan mereka tidak lagi sensitif terhadap segala kemungkaran yang berlaku di sekeliling mereka dan tidak lagi menegur kemungkaran walaupun dengan hati, sedangkan teguran dengan hati itu adalah fardu ain yang jika diabaikan akan menafikan kewujudan iman dalam diri mereka. Akhirnya, dengan prestasi keimanan yang merudum ke tahap sifar, maka jati diri mereka juga hilang dan pegangan agama mereka juga terlucut.
Seterusnya bila ada pihak yang cuba menjelaskan kebaikan atau keburukan sesuatu perkara, maka pihak yang menolak kebaikan dan yang mempertahankan keburukan akan berpaut pada ‘hujah kedegilan’ mereka yang terakhir, dengan berkata: “Itu perkara kecil sahaja, sekarang bukan masanya untuk membincangkan perkara titik bengik seperti itu, tetapi masa untuk memikirkan perkara yang lebih besar, berkaitan pembangunan, perpaduan dan kasih sayang. Tak usahlah diganggu keharmonian hidup masyarakat dengan perkara remeh temeh seperti itu, masih ada banyak lagi perkara besar yang perlu diutamakan”.
Kata-kata seumpama ini dilihat bercanggah dengan prinsip beragama dalam Islam yang merangkumi seluruh aspek kehidupan, baik dari segi aqidah, syariat mahupun akhlak. Menyampaikan ajaran Islam kepada masyarakat tidak boleh dianggap sebagai mengganggu keharmonian hidup mereka. Ini kerana yang menimbulkan fitnah bukannya ajaran agama, tetapi kedegilan pihak yang mempertahankan kebatilan dan menolak kebenaran setelah ditegakkan hujah kepada mereka. Orang yang menerima Islam sebagai agamanya mestilah mematuhi segala ajarannya dalam segenap aspek, tanpa membeza dan memperkecilkan mana-mana ajaran tersebut. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
Maksudnya:
“Wahai orang beriman! Masuklah kamu dalam Islam secara keseluruhannya”.
Umat Islam dilarang daripada memperkecilkan mana-mana amalan yang telah dijelaskan oleh Islam sebagai baik, meskipun pada pandangan mereka amalan itu hanyalah perkara kecil sahaja. Dalam hal ini Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لا تحقرن من المعروف شيئا
ولو أن تلق أخاك بوجه طلق.
Maksudnya:
“Janganlah kamu perkecilkan (nilai) perkara kebaikan itu sedikitpun,
meskipun (dalam hal) bertemu saudara (seagama) dengan wajah yang manis”.
Sebagaimana umat Islam dilarang daripada memperkecilkan mana-mana perkara kebaikan, mereka juga dilarang daripada memperkecilkan mana-mana amalan yang telah dijelaskan oleh Islam sebagai perkara kejahatan. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
Maksudnya:
“(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit pun,
dan kamu menganggapnya suatu yang ringan sahaja
padahal ia di sisi Allah adalah besar”.
Dalam ayat ini, Allah Subhanahu wa Ta’ala menempelak sikap golongan yang memandang ringan terhadap kesalahan berbohong kerana kesalahan itu pada hakikatnya dinilai di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagai amat besar. Dalam sebuah hadith, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
فإذا نهيتكم عن شيء فاجتنبوه.
Maksudnya:
“Bila aku larang kamu daripada melakukan sesuatu perkara,
maka hendaklah kamu menjauhinya”.
Dalam hadith ini, Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam menyuruh umatnya supaya menjauhi segala perkara yang dilarang olehnya tanpa membezakan sama ada ia perkara kecil atau besar. Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam juga pernah bersabda:
اتّقوا النّار ولو بشقّ تمرة.
Maksudnya:
“Takutlah kamu akan (siksaan api) Neraka walaupun kerana
(dosa kesalahan sekadar) sekerat buah tamar”.
Dalam hadith lain, Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengajar zikir sebelum tidur kepada para Sahabat radhiallahu 'anhum dengan lafaz:
أللهم أسْلَمْتُ نفسي إليك وفَوَّضْتُ أمري إليك
ووجَّهْتُ وجهي إليك وألْجَأْتُ ظَهْرِي إليك،
رَغْبَةً ورَهْبـَةً إليك
لا مَلْجَأَ ولا مَنْجَا منك إلا إليك،
آمَنْتُ بكتابك الذي أنْزَلْتَ وبِنـَبِـيِّك الذي أرْسَلْتَ.
Maksudnya:
“Ya Allah! Aku menyerahkan diriku kepadaMu, aku menyerahkan urusanku kepadaMu,
aku menghadapkan wajahku kepadaMu dan aku menyandarkan belakangku kepadaMu,
kerana rasa suka dan takut kepadaMu.
Tiada tempat perlindungan dan penyelamat daripada (ancamanMu) kecuali kepadaMu.
Aku beriman dengan Kitab yang telah Engkau turunkan
dan juga dengan Nabi Engkau yang telah Engkau utuskan”.
Lafaz zikir ini telah dihafaz dan dibaca oleh Al-Bara’ Ibn ‘Azib radhiallahu ‘anh, sebagaimana yang diajarkan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, kecuali perkataan وبنبيك(dan juga dengan Nabi Engkau) dia tukarkan dengan perkataan وبرسولك (dan juga dengan Rasul Engkau). Mendengarkan bacaan Al-Bara’ itu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pantas menegur serta melarang beliau daripada menukar perkataan tersebut. Jika difikirkan secara logik, apa yang dilakukan oleh Al-Bara’ hanyalah perkara kecil, bahkan dari segi maknanya perkataan rasul nampak lebih mulia dan lebih terhormat berbanding perkataan nabi kerana setiap yang menjadi rasul adalah nabi sedangkan bukan semua yang menjadi nabi itu rasul. Akan tetapi Al-Bara’ akur dengan teguran Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan langsung tidak mempertikaikannya sebagai perkara remeh temeh. Teguran dan larangan Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam daripada menukar perkataan tersebut jelas menunjukkan bahawa mengekalkan perkataan asal adalah suatu ajaran agama yang tidak boleh dipandang ringan. Kalau dalam hal penukaran satu kalimah daripada satu lafaz zikir pun diambil berat oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, maka dalam hal-hal yang berkaitan hukum halal dan haram atau Sunnah dan bid’ah, tentulah Baginda lebih prihatin terhadapnya.
Umat Islam wajib menghayati seluruh ajaran agamanya kerana ajaran itu diturunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala bagi membina kehidupan mereka di atas muka bumi, supaya mereka mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Dalam konteks ini Sheikh Muhammad Syaqrah berkata (maksudnya):
Dan tidak tersembunyi dari pengetahuan orang berakal bahawa setiap suruhan dan larangan agama ini (Islam) mengandungi peranan yang berkesan dalam pembinaan insan, sama ada ia dari jenis perkara sunat, harus atau wajib dan sama ada ia dari jenis perkara makruh atau haram. Semua hukum hakam ini adalah cabang-cabang keimanan (seperti) yang telah disabdakan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam (maksudnya):
“Imam itu (ada) tujuh puluh cabang lebih,
yang paling baik ialah ungkapan La Ilaha Illa Allah
dan yang paling rendah ialah membuang perkara mudarat dari jalan,
manakala sifat malu itu adalah sebahagian daripada iman”.
Kekurangan satu cabang darinya bermakna kekurangan sebahagian daripada iman itu, manakala keiltizaman seorang muslim dengan satu cabang pula bermakna pertambahan pada keimanannya. Kerana iman itu akan bertambah dan berkurangan dengan (sebab) perkataan dan perbuatan, dan ia adalah mazhab (pendapat) majoriti umat ini. Menyedari kepentingan menghayati seluruh ajaran Islam, maka para Sahabat tidak memandang ringan terhadap sebarang perkara keagamaan meskipun perkara itu dianggap oleh sesetengah pihak sebagai perkara kecil. Bahkan kerana bimbang akan terlanjur melakukan perkara haram mereka mengambil langkah berwaspada dengan meninggalkan sebahagian daripada perkara harus dan shubuhat.
Dalam sebuah athar sahih riwayat ad-Darimi, Abu Musa Al-Asy’ari radhiallahu ‘anh memberitahu Ibn Mas’ud radhiallahu ‘anh bahawa beliau melihat di masjid sekumpulan lelaki sedang duduk dalam halaqah-halaqah (bulatan) zikir untuk bertakbir, bertahlil dan bertasbih dengan menggunakan biji-biji batu mengikut cara yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan juga para Sahabat. Mendengar yang demikian itu, Ibn Mas’ud menuju ke tempat halaqah zikir itu lantas menegur mereka dengan katanya:
عَدُّوا سيِّئاتِكم فأنا ضامن أن لا يضيعَ من حسناتِكم شيء،
ويْحَكم يا أمّة محمد! ما أسرع هلكتَكم،
هؤلاء صحابة نبيكم صلى الله عليه وسلم متوافرون، وهذه ثيابه لم تبْلُ
وآنيته لم تُكْسر،
والذي نفسي بيده إنكم لعلى ملةٍ أهدى
من ملة محمد أو مفتّحو باب ضلالة؟
Mendengar kata-kata Ibn Mas’ud ini, mereka menjawab:
والله يا أبا عبد الرحمن! ما أردْنا إلا الخير.
Maksudnya:
“Demi Allah wahai Abu ‘Abd Ar-Rahman! Tujuan kami hanya untuk kebaikan”.
Mendengar jawapan mereka itu, lalu Ibn Mas’ud berkata:
وكم من مريدٍ للخير لن يصيبه
إن رسول الله صلى الله عليه وسلم حدثنا
(( أن قوما يقرأون القرآن لا يجاوز تراقيهم ))
وأَيْم الله ما أدري لعل أكثرهم منكم.
Maksudnya:
“Berapa ramai orang yang bertujuan baik tetapi tidak betul (caranya).
Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memberitahu kami:
“Bahawa ada satu kaum yang membaca al-Quran tidak melebihi kerongkong mereka”. Demi Allah! Aku tak tahu boleh jadi kebanyakan mereka itu adalah dari kalangan kamu”.
Menjelaskan kata-kata Ibn Mas’ud ini, ‘Amr Ibn Salamah berkata (maksudnya): “Kami melihat semua lelaki yang berada dalam halaqah itu menyertai puak Khawarij lalu menyerang kami pada hari peperangan An-Nahrawan”.
Peristiwa yang berlaku pada zaman Sahabat ini mengandungi banyak pengajaran yang harus dihayati oleh umat Islam. Antara pengajaran itu ialah:
-
Pertama: Bahawa amalan berzikir dalam halaqah beramai-ramai dengan menggunakan biji-biji batu adalah suatu bid’ah yang menyalahi Sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan para Sahabat.
-
Kedua: Kata-kata Ibn Mas’ud: “Berapa ramai orang yang bertujuan baik tetapi tidak betul (caranya)”, sebagai jawapan terhadap alasan yang mereka berikan, mengukuhkan lagi dasar penolakan Islam terhadap falsafah ‘tujuan menghalalkan cara’.
-
Ketiga: Kata-kata ‘Amr Ibn Salamah bahawa beliau melihat semua lelaki yang mengadakan halaqah zikir itu menyertai puak Khawarij untuk memerangi para Sahabat menunjukkan bahawa sikap mengambil mudah terhadap perkara bid’ah akhirnya mengheret pengamalnya ke arah bid’ah yang lebih bahaya dan lebih besar.
-
Keempat: Orang yang menegur dan menjelaskan perkara bid’ah tidak sekali-kali akan terpengaruh dengan pemikiran puak Khawarij, sebaliknya orang yang mengamalkan bid’ah itulah sebenarnya yang akan terheret ke dalam pemikiran puak berkenaan.
-
Kelima: Kepentingan menjaga keharmonian masyarakat tidak harus dijadikan alasan untuk menangguhkan penjelasan terhadap sesuatu amalan bid’ah, asalkan penjelasan itu disampaikan melalui cara dan saluran yang betul.
-
Keenam: Kekerdilan sesuatu perkara agama pada pandangan sesetengah pihak tidak harus dijadikan alasan untuk memandang remeh perkara tersebut.
Perkara bid’ah adalah antara perkara yang diberi perhatian serius oleh agama Islam. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah banyak memberi peringatan tegas kepada umatnya supaya menjauhi semua perkara tersebut dan peringatan Baginda itu tentulah mengandungi hikmah-hikmah yang tidak boleh dipandang remeh begitu sahaja. Menjelaskan hikmah di sebalik peringatan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ini, Al-Hafiz Ibn Hajar berkata (maksudnya):
Dan sebab (bagi) peringatan ini ialah (kerana) sesungguhnya (orang) yang mengadakan bid’ah itu kadang-kala mengambil mudah dengannya kerana keremehan perkara itu pada peringkat awalnya, sedangkan dia tidak perasan kerosakan yang akan berlaku akibatnya.
Dalam konteks ini juga, Imam Al-Barbahari berkata (maksudnya):
Dan awasilah perkara-perkara bid’ah kecil kerana ia akan berulang sehingga menjadi besar. Demikianlah setiap (amalan) bid’ah yang diada-adakan di kalangan umat ini, pada mulanya adalah kecil dan mirip kepada kebenaran sehingga orang yang memasukinya (melakukannya) tertipu dengannya. Kemudian dia tidak dapat keluar lagi darinya lalu ia membesar dan menjadi satu agama yang dianuti sehingga menyalahi jalan yang lurus dan akhirnya terkeluar dari ajaran Islam.
Justeru bagi memantapkan jati diri, umat Islam tiada pilihan selain berpegang teguh dengan ajaran Islam secara keseluruhannya dan pada masa yang sama tidak memperkecilkan mana-mana ajaran tersebut. Jika diandaikan memang ada dalam Islam perkara isi dan kulit, maka hal itu tidak boleh dilihat sebagai mengurangkan nilai kepentingan perkara kulit berbanding perkara isi.
Jika hal ini hendak dibandingkan dengan buah-buahan, maka fungsi kulit perlu dilihat sama pentingnya dengan isi. Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak sekali-kali menjadikan kulit buah-buahan sia-sia tanpa faedah, sebaliknya Dia menjadikannya bagi tujuan yang sangat penting untuk menjaga keelokan isi daripada menjadi rosak dan binasa. Tanpa kulit yang teguh, mantap dan sihat, nescaya isi akan menjadi buruk lagi busuk. Bahkan, ada banyak jenis buah-buahan seperti buah zaitun, anggur, jambu, pear, epal, belimbing dan strawberi yang kelazatannya terhasil bila dimakan bersama kulit. Maka di manakah letaknya kelojikan falsafah yang membezakan kepentingan isi dan kulit itu?
Demikianlah juga kalau hal ini hendak dianalogikan dengan jenis kulit yang lain, seperti kulit badan manusia, binatang dan seumpamanya. Jika Allah Subhanahu wa Ta’ala menjadikan fungsi semua jenis kulit begitu penting, maka demikianlah juga kedudukan perkara syariat yang ‘dianggap’ sebagai kulit mesti juga dilihat sebagai sangat penting. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mensyariatkan segala ajaran Islam untuk menjaga pegangan agama penganutnya daripada terhakis dan terpesong. Tanpa amalan syariat, nescaya pegangan agama akan menjadi rapuh, lemah tak bermaya dan akhirnya hancur binasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan